Öncelikli Konular & SKA'lar
Çalışan Bağlılığı ve Memnuniyeti
SKA 4, SKA 5, SKA 8, SKA 10
Fırsat Eşitliği ve Çeşitlilik
SKA 5, SKA 8, SKA 10
Kapasite Geliştirme ve Yetenek Yönetimi
SKA 5, SKA 8, SKA 10
Kadın Çalışan Oranı
%50,51
Kadın Çalışan Kıdem Yılı Ortalaması
11 sene
Çalışan Başına Ortalama Eğitim Süresi (Saat)
46,54
RİSKLER
Performans yönetimi ve ücretlendirme süreçlerine ilişkin çalışan şikâyetleri
İş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının etkinliğinin sağlanamaması
Çalışanlar arasında fırsat eşitliği ve çeşitlilik konularında yaşanacak memnuniyetsizlikler
Kritik pozisyonlar için organizasyonel yedekleme planlarında yaşanacak sorunlar
Eğitim programlarından istenilen verimin alınamaması
FIRSATLAR
Yeni mezunlar tarafından tercih edilmek
Kurum içi aktiviteler ile çalışan bağlılığı ve memnuniyetinin artırılması
Proaktif risk yönetimi yaklaşımı
Çalışanların kariyer fırsatlarından eşit düzeyde faydalanabilmeleri için iş-aile yaşam dengesini koruyan iş ortamı
Üst pozisyonların banka içi terfi süreci ile doldurulması
Yeni eğitim ve gelişim programlarıyla yetkinliklerin artırılması
Kişisel gelişimin teşvik edilmesi
SKA 4, SKA 5, SKA 8, SKA 10
Bankamızın en değerli sermayesinin insan kaynağı olduğu bilinciyle çalışanlarımızın bağlılığını ve memnuniyetini artırma çalışmalarına yön veriyoruz. Bu kapsamda Bankamızda çalışan deneyimini güçlendirmek amacıyla her yıl düzenlediğimiz Çalışan Bağlılığı Araştırmasını 2022 yılında da gerçekleştirdik.
Çalışan Bağlılığı Araştırması ile çalışanlarımızın bağlılığı, iş tatmini, iş yapış şekli ve iş-yaşam dengesi ile birlikte Bankamız markasına, performans, ücret, kariyer, ödüllendirme ve takdir sistemlerine ilişkin algılarını ölçümlüyor ve araştırma sonuçlarından elde edilen verileri analiz ederek belirtilen konuların iyileştirilmesine yönelik yol haritaları belirliyoruz. 2022 yılında gerçekleştirdiğimiz çalışan bağlılığı anketimize Bankamız çalışanları ile birlikte VakıfBank Finans Grubu bünyesinde yer alan Vakıf Finansal Kiralama A.Ş., Vakıf Faktoring A.Ş., Vakıf Yatırım Menkul Değerler A.Ş., Vakıf Gayrimenkul Değerleme A.Ş., Vakıf Pazarlama San. ve Tic A.Ş. ve Vakıf Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı A.Ş.’nin çalışanlarının da katılımıyla toplamda 13.316 çalışanımız katılım sağladı. Çalışan bağlılığı anketimiz sonucunda elde edilen veriler ışığında, aksiyon planlaması ve gelişim takibinin yapılması için çalışmalarımıza aralıksız olarak devam ediyoruz.
Çalışan bağlılığının yüksek olmasının çalışan devir oranının düşük olmasına katkı sağladığının bilincindeyiz. Çalışan devir oranımız bu dönemde 2,89, gönüllü çalışan devir oranımız ise 2,66 olarak gerçekleşti. Araştırma kapsamında bağlılığı belirleyen memnuniyet faktörlerini analiz ederek, çalışanlarımızın yatırım yapılmasını talep ettiği alanları, duygu ve düşünceleri ile geliştirilmesini istedikleri noktaları tespit edip bu alanlarda gelişim sağlayacağız. Ayrıca uygulamaya aldığımız platformlarımız üzerinden çalışan görüş ve düşüncelerini yakından takip ederek çalışan bağlılığını ve memnuniyetini artırmayı hedefliyoruz.
Her zaman çalışanlarımızın mutluluğunu gözetme bilinciyle hareket ediyoruz. Çalışan deneyimi odaklı yaklaşımımızla çalışanlarımızın bağlılığına ve memnuniyetine katkı sağlamayı, motivasyonlarını artırmayı ve VakıfBank’lı olmanın ayrıcalığını hissettirmeyi amaçlayan uygulamalarımızı hayata geçirmeye devam ediyoruz. 2022 yılında uygulamaya aldığımız Çalışan Deneyimi ekranlarımız aracılığıyla çalışanlarımızın sunduğu verileri Analitik İK çalışmalarımız kapsamında analiz ederek çalışanlarımızı daha iyi tanıyor, görüyor, anlıyor ve aksiyonlarımızı bu doğrultuda alıyoruz.
Çalışanlarımızın Bankamızla ilgili olan algılarını değerlendirmek, deneyimlerini iyileştirmek, çalışanlarımızla temas noktalarımızı artırmak ve çalışanlarımıza uçtan uca en iyi deneyimi sunmak amacıyla çalışan yolculuk haritalarımızı oluşturuyoruz. 2022 yılında şekillendirdiğimiz 14 adet çalışan yolculuk haritamız bulunuyor. Çalışan yolculuk haritalarımızda, çalışanlarımızın Bankamızdaki yaşam döngüsü boyunca elde ettikleri tecrübelerden yola çıkarak kazanç noktaları ile ağrı noktalarını belirliyor ve aksiyon planlarımızı oluşturuyoruz.
Çalışan odaklı bir yaklaşım ile iş hayatının değişen trendleri doğrultusunda çalışanlarımızın her adımında yanında olma, beklentilerini ve ihtiyaçlarını önceliklendirme hedefimizi sürdürüyoruz. 2022 yılında, çalışanlarımızla kurduğumuz iletişimi dirsek teması seviyesinde tutma hedefiyle birebir deneyim görüşmeleri gerçekleştirdik. Çalışan odaklı gelişimi ve iletişimi merkeze alan bakış açısıyla Çalışan Deneyimi Ziyaretlerimize devam ediyoruz.
Çalışanların memnuniyetini etkileyen önemli etkenlerden birinin de çalışanın bulunduğu organizasyonda yer alan diğer birimlerle kurduğu ilişkinin kalitesi ve verimliliği olduğunu düşünüyoruz. Çalışanların Genel Müdürlük birimlerinden aldıkları hizmetten duydukları memnuniyetin ölçümlenmesine ve değerlendirilmesine, iş ilişkisinde bulunulan birimler arasındaki süreçlerin daha doğru ve hızlı bir şekilde yürütülmesine, Banka’da iç müşteri memnuniyetinin artırılarak Banka’nın sektörde farklılaşmasına, rekabette öne çıkmasına ve sürekli gelişiminin desteklenmesine önem veriyoruz. Çalışan memnuniyetinin etkin yönetimi için 2022 yılı içerisinde gerçekleştirilen İç Müşteri Memnuniyeti Anketi’ne %79,54 oranında katılım sağladık. Bu dönemde iç müşteri memnuniyet skorumuz 74 olarak gerçekleşti.
Çalışanlarımız Öneri Platformu kanalıyla Bankamıza değer katacağını düşündüğü fikir ve önerileri iletebiliyor. Önerilerin hayata geçirilmesi yönünde çalışmalarımıza da devam ediyoruz. Öneri Platformu aracılığıyla çalışanlarımız tarafından 2022 yılında paylaşılan 3.343 öneriden 39 adet öneriyi doğrudan projelendirdik. 577 adet öneriyi ise fizibilite çalışmasına tabi tuttuk. Öneri Platformumuza ilave olarak, gerçekleştirdiğimiz görüşmeler sonucunda da çalışanlarımızın öneri ve taleplerini gündeme alıyor, elde ettiğimiz veriler ışığında çalışanlarımızın fikir, talep ve beklentilerine uygun yeni projeler geliştiriyoruz. Önümüzdeki dönemde sürdürülebilirliğe daha fazla katkı sağlayacak projeler üretmeyi, kurum içi sosyal sorumluluk projelerimizi büyütmeyi, daha fazla kişiye fayda sağlamayı ve projelerimize katılan çalışma arkadaşlarımızı artırarak gönüllü elçilerimizle çalışma faaliyetlerimize devam etmeyi planlıyoruz.
Bankamızın en önemli unsuru olan insan kaynağının etkin yönetilmesi kapsamında; optimizasyonu sağlamak, süreç içerisinde değişen ve birimler arasında farklılaşan norm kadro ihtiyacına cevap verebilmek amacıyla tüm birimlerimizde ileri dönem ihtiyaçları da gözeterek, birebir temas, veri analizi, ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle yıl boyu süren kapsamlı çalışmalar yürüttük. Ayrıca Şubelerimiz norm kadro sayısının yapay zeka desteği ile günlük olarak hesaplanabilmesi çalışmalarında son aşamaya geldik.
Kurum İçi Sosyal Sorumluluk projelerinde gönüllülük esasıyla görev alacak 100 Banka çalışanımızdan oluşan “İyilik Elçileri” ile Kurum İçi Sosyal Sorumluluk faaliyetleri yürüttük.
Çalışanlarımızın sosyal hayata katkıda bulunmasına destek vermek amacıyla iç iletişim stratejimiz kapsamında 2022 yılında da eğitim, çevre, sanat ve spor alanında çalışmalar düzenledik. Farklı şehirlerdeki köy okulu öğrencilerinin kırtasiye, kıyafet, spor malzemesi, müzik enstrümanı gibi ihtiyaçlarını bir gönüllülük hareketi olan İyilik Kumbarası ile karşıladık.
Çalışma arkadaşlarımızın mutluluğu ile müşterilerimizin mutluluğu arasında pozitif bir ilişki olduğunu biliyoruz. Bu nedenle yüzlerde bir tebessüm oluşturmak, değerli hissettirmek için her dönem olduğu gibi iç iletişim kanallarımızı aktif bir şekilde kullanmaya devam ettik.
Ayrıca Bankamız çalışanlarının bankacılık, inovasyon, liderlik, yöneticilik, kişisel bütünlük, Türkiye ve Dünya gündemi gibi konularda bilgilendirilmesi amacı ile online toplantı uygulamaları üzerinden VMeets etkinlikleri düzenledik.
Çalışanımızın, geleceğe güvenle bakması ve VakıfBanklı olmanın ayrıcalığını yaşamasını sağlamak amacıyla mutlu ve güvende hissedeceği bir iş ortamı sunuyoruz. Önümüzdeki dönemde sürdürülebilirliğe daha fazla katkı sağlayacak projeler üretmeyi, kurum içi sosyal sorumluluk projelerimizi büyütmeyi, daha fazla kişiye fayda sağlamayı ve projelerimize katılan çalışma arkadaşlarımızı artırarak gönüllü elçilerimizi belirlemeyi planlıyoruz.
2022 yılında gerçekleştirdiğimiz etkinlikler
GRI 3-3, 403-6
SKA 5, SKA 8, SKA 10
Sürdürülebilir bankacılık anlayışı çerçevesinde, çağdaş ve insan haklarına saygılı bir iş ortamı yaratmayı ve bu anlayışı yayarak çalışanlarımızın, müşterilerimizin ve paydaşlarımızın bilinç ve farkındalığını artırmayı hedefliyoruz.
VakıfBank olarak, İş Kanunu’nun yanı sıra, Türkiye’nin taraf olduğu Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile Uluslararası Çalışma Örgütü’nün temel ilkeleri ve ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerin gereklerini yerine getirme hususunda en iyi çabayı gösteriyoruz. Ayrıca İnsan Hakları politikası uyarınca, ulusal mevzuat ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerle yasaklanan ve kısıtlama getirilen faaliyetler ve çocuk işçi çalıştırdığı, insan haklarına aykırı davranışlarda bulunduğu anlaşılan kişi ve kuruluşların faaliyetlerini veya projelerini finanse etmiyoruz. Bu doğrultuda insan haklarını koruyup geliştirerek tüm kesimleri kapsayıcı ve adil bir yaklaşım sergiliyoruz. Ayrıca faaliyet sürecimizde, tedarik zincirimizde ve tüm paydaşlarımızla kurduğumuz ilişkilerde insan haklarını ön planda tutuyoruz.
Fırsat eşitliği ve çeşitliliğe verdiğimiz önem doğrultusunda çalışanlarımıza eşit fırsat ve haklar sunuyoruz. Bu doğrultuda hayata geçirdiğimiz insana değer veren insan kaynakları uygulamalarımızda Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) ve Uluslararası Çalışma Örgütü (International Labour Organization-ILO)’nün ilkelerini rehber alıyoruz.
Ayrıca Birleşmiş Milletler Kadının Güçlenmesi İlkelerinin (Women’s Empowerment Principles-WEPs) imzacısıyız.
Bunlara ek olarak T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı öncülüğünde ve Dünya Ekonomik Forumu iş birliğiyle hazırlanan İş’te Eşitlik Bildirgesi’nin imzacısı olarak kadınların sosyal ve ekonomik hayatın her alanında aktif şekilde ve eşit haklarla yer almasını destekliyoruz. İstihdam etmekte olduğumuz kadın çalışanlarımız ile kadınların iş gücüne katılımını destekliyor, kadın-erkek tüm çalışanlarımızın sağlık, güvenlik ve refahlarını sağlama konusunda gerekli tedbirleri alarak eşitlik ve iş barışının hâkim olduğu çalışma ortamını sürdürmeyi hedefliyoruz. Bu kapsamda 2022 yılında yılında çalışanlarımızın %50,51’i ve Banka genelindeki yönetici pozisyonlarındaki çalışanlarımızın %23,6’sı kadınlardan oluşmaktadır.
Gerek işe alımda gerek kariyer gelişiminde, çalışanlarımız arasında ayrım gözetmeksizin eşit olanaklar sağlamaya özen gösteriyoruz. Kadın çalışanlarımız 2022 yılında bir üst unvana yükselen çalışanlarımızın %54,1’ini oluştururken, anne olan kadın çalışanlarımızın ebeveynlik izninden sonra kariyer yoluna kaldıkları yerden devam etmelerini sağlayarak, kariyer fırsatlarından eşit düzeyde faydalanabilmelerini temin etmeyi ve böylelikle iş-aile yaşam dengesini koruyan bir iş ortamını korumayı amaçlıyoruz. Bu kapsamda 2022 yılında ebeveynlik iznine ayrılan 471 kadın çalışanımızın %99,8’i işe geri döndü.
√ Bağımsız Denetim Kuruluşu tarafından sınırlı güvenceye tabi tutulmuştur.
Kadın çalışanlarımıza doğum izninin yanı sıra kendi isteklerine bağlı olarak bir yıla kadar ücretsiz izin kullanma ve çocukları beş yaşına gelene kadar kısmi süreli çalışma seçenekleri de sunuyoruz. 2022 yılı içerisinde doğum nedeniyle ücretsiz izin talep eden 402 kadın çalışanımız, Bankamızca 16 haftalık yasal doğum iznine ilave olarak verilen ücretsiz izin hakkından yararlandı. Çalışanlarımızın doğum izni, sağlık durumu vb. sebeplerle kullandığı ücretsiz izin süresinin 6 aydan fazla olması durumunda da ilgili çalışanlarımızı ücret zamlarından aynı oranda faydalandırıyoruz. Ayrıca 150 ve üzeri kadın çalışanın görev yaptığı illerde, kreşe giden çocuğu bulunan kadın ve erkek tüm çalışanlarımıza kreş yardımında bulunuyoruz. Bu konudaki tüm uygulamalarımız ile anne olan çalışanlarımızın ebeveynlik izinlerinden sonra kariyerlerine kaldıkları yerden devam etme imkânı sunuyoruz.
Çalışanlarımız için kapsayıcı bir iş ortamı yaratma, çalışma koşulları ve görevlendirme aşamalarında etnik kökeni, yaşı, engellilik hali, toplumsal statüsü, ailevi durumu vb. nedenlerle çalışanlarımıza farklı yaklaşmama ilkeleriyle hareket ediyor, çalışanlarımıza eşit fırsat ve haklar sunuyoruz. Bu kapsamda, çalışanlarımızın kurum içerisindeki gündelik işleyişte ayrımcılık, ötekileştirme ve önyargılara maruz kalmamasının, iletişimde kullanılan üslup ve kelimelerle yakından ilgili olduğunun farkındayız.
Çalışanlarımızın kişisel özellikleri nedeniyle farklı yaklaşımlara maruz kalmadığı, iş ortakları ve toplum ile ilişkilerinde kapsayıcı olmaya özen gösteren bir yaklaşımı hem kapsamlı politika ve prosedürlerimiz hem de uygulamalarımız ile benimsiyoruz. Bu dönemde yayınladığımız Taciz ve Şiddet Prosedürü ile saygı ve güvenin hakim olduğu, baskı ve şiddetten uzak bir çalışma ortamını sürdürmeyi, kurum içerisinde yaşanabilecek her türlü taciz ve şiddet olaylarının önüne geçmeyi ve bu türden olayların yaşanması durumunda izlenecek yol haritasını tanımlamayı amaçladık.
GRI 3-3, 401-2, 404-3
Banka içindeki ücretlendirme politikamızı her seviyede üstlenilen risk ve alınan sorumluluğa uygun olacak şekilde belirliyor, çalışanlarımızın temel haklarını gözeterek adil ücretlendirme yapıyor ve yan haklar sunuyoruz.
Her kademedeki yönetici ve çalışanlarımızın ücretlerini; Bankamızın etik değerleri, iç dengeleri ve stratejik hedefleri ile uyumlu olmasını esas alarak, Banka içi etkin ücret politikası ve bütçe olanakları, çalışanların görev tanımı ve sorumluluk düzeyi ile bireysel performansı, yetkinlikleri, Bankanın iç ve dış mevzuatına uyumu dikkate alarak belirliyoruz. Çalışanlarımıza, her türlü tazminat, ödenek, yardım vb. yan ödemeler hariç olmak üzere temel ücret olan “esas ücret” ile yönetici adayı ve yönetici pozisyonunda yer alan çalışanlara “yöneticilik kıdem ücreti” ödüyoruz. Üstlendikleri görev ve sorumluluklar dikkate alınarak çalışanlarımıza ilave görev tazminatı ödemesi de yapıyoruz. Ayrıca sektörel gelişmeleri izliyor, verileri analiz ediyor, bağımsız kuruluşlar tarafından yapılan bankacılık sektörü ücret araştırması sonuçlarına göre sektör içindeki konumumuzu değerlendiriyoruz.
Bununla birlikte ücret ve ücret artışlarını; kapsam içi çalışanlarımız için Banka Finans ve Sigorta İşçileri Sendikası ile yapılan Toplu İş Sözleşmesi ile kapsam dışı çalışanlarımız için ise Yönetim Kurulu kararıyla belirliyoruz. 2022 yılında toplu iş sözleşmesi kapsamındaki çalışan oranımız %84’tür.
Ücret dışında ikramiye, performans primi, temettü, sağlık sigortası, çeşitli izinler gibi temel ihtiyaçlara ilişkin olanaklar sunuyoruz. Bunları yaparken likayate dayalı, kurum kültürünü benimseyen, rekabetçi, ödüllendirici, dengeli performans hedeflerine dayanan, sürdürülebilir başarıyı özendiren, motive edici ve adaletli bir ücret politikası uyguluyoruz. Ayrıca çalışanlarımıza bireysel emeklilik sistemine dâhil olma imkânı yanında, İşveren Katkılı Bireysel Emeklilik Planı çerçevesinde de katkı sağlıyoruz. Günlük yemek ücretimizi günün koşullarına göre artırarak çalışanlarımızın öğlen yemeği hizmetinden daha iyi şartlarda yararlanmasını sağlıyoruz.
Ülkemizin ekonomik koşulları göz önünde bulundurularak 2022 yılı Kasım ayı ücret artışını, toplu iş sözleşmesinde belirlenen zam oranının üstünde artırarak çalışanlarımızın gelirlerinin enflasyondan daha az etkilenmesini sağladık. Bunlara ek olarak 2022 yılı Aralık ayından başlamak üzere çalışanlarımıza ısınma giderlerini karşılamak üzere ısınma desteği ödüyoruz.
GRI 3-3, 401-2, 403-6
İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Politikamız ile çalışanlarımıza güvenli ve sağlıklı bir iş ortamı sunmayı temel sorumluluklarımız arasında görüyoruz. Bu çerçevede İSG konusunda yasal gerekliliklerle birlikte Uluslararası Standartlara uygun hareket etmeyi temel gereklilik olarak benimsiyoruz. ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi sertifikasını alarak Entegre Yönetim Sistemi’ni (ISO 9001-ISO 14001-ISO 45001) kuran ve Entegre Sertifikasyon Denetimi sonrasında sertifikayı alan Türkiye’deki ilk Banka olmayı başardık. 2022 yılında gerçekleştirilen ara denetimleri de başarıyla tamamlayarak Entegre Yönetim Sistemi’nin sürdürülebilirliğini sağladık.
İSG ile ilgili konuları Kariyer Yönetimi ve Çalışan Deneyimi Müdürlüğü koordinasyonunda yönetiyoruz. Bankamızın İş Sağlığı ve Güvenliği Politikasına https://www.vakifbank.com.tr/Default.aspx?pageID=2776 adresinden ulaşabilirsiniz.
İş Sağlığı ve Güvenliği Politikamız ile destek hizmetleri kapsamında Bankamızda görev yapan çalışanlar da dâhil olmak üzere; tüm çalışanlarımıza rehberlik ediyoruz. İSG ile ilgili performans göstergelerini takip etmek için İşyerinde Kazalarla İlgili Avrupa İstatistikleri (European Statistics on Accidents at Work-ESAW) yöntemlerini referans alıyoruz. Ayrıca İSG konusunda Banka genelinde bilinci artırmak amacıyla düzenli olarak sınıf içi ve e-öğrenme eğitimleri veriyor, işe yeni başlayan her çalışanımızın da oryantasyon eğitimi kapsamında bir gün süreli İSG eğitimine katılımını sağlıyoruz. 2022 yılında toplam 210 katılımcıya sınıf içi İSG eğitimi verdik. Bunlarla birlikte, çalışanlarımız için hazırladığımız İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Bankası kurum içi portaldeki yayınlarımız arasında yer alıyor.
Bu dönemde proaktif risk yönetimi anlayışımız ile İSG risklerimizi haritalandırdık ve yılda bir gerçekleştirdiğimiz şube birim ziyaretlerimizde yaklaşık 120 kontrol konusu üzerinden kategorize ettik. Böylece riskleri önceden tespit ediyor ve gerekli önlemleri alıyoruz. Bu kapsamda, 2022 yılında 369 adet şube ve birimde Risk Değerlendirme Raporu ve Acil Durum Planı hazırladık. Böylece 594 şube birim haricinde tüm birim ve şubelerimizde Risk Değerlendirme Raporu ve Acil Durum Planını tamamlamış olduk. Hizmet alımlarımız kapsamında da İSG süreçlerini önemsiyor, taşeron işçilerimizi kapsayacak şekilde tüm çalışanlarımızın %100’ünü uygulamalarımız kapsamında denetliyoruz. Önümüzdeki dönemde ise, Entegre Yönetim Sistemi’nin (ISO 9001-ISO 14001-ISO 45001) devamlığını sürdürerek yılda bir yaklaşık 120 madde üzerinden gerçekleşen kontrol konularında tüm lokasyonlarımızda %100 uygunluk sağlamayı hedefliyoruz.
Hırsız Alarmı, Yangın İhbarı-İkaz ve Güvenlik Kamera Sistemleri ile ilgili olarak; yeni şube açılışlarında, şube tadilatlarında kurulum ve mevcut sistemlerdeki arızaların giderilmesi ile düzenli bakımlarının yaptırılması, yangın güvenliği ile ilgili olarak işyeri güvenlik uzmanlarının raporları doğrultusunda, yeni yangın söndürme tüpü ihtiyaçlarının karşılanması, gerekli olanların yenileriyle değiştirilmesi ve bakımlarının düzenli yaptırılması faaliyetlerine devam ettik. Elektronik güvenlik tedbirlerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi kapsamında; şubelerimizin kapanışları sırasında alarm şifresinin girilememesi veya şifre girilmesinin unutulması sonucu alarm sisteminin devre dışı kalması riskini ortadan kaldırmak amacıyla açılış ve kapanışların şube müdürüne e-posta ve şube güvenlik görevlisine SMS ile iletilmesi uygulamasını sürdürdük.
Fiziki güvenlik (Güvenlik görevlisi), elektronik güvenlik ( Alarm ve güvenlik kameraları) ve yangın söndürme cihazları ile ilgili iş talep süreçlerini sisteme taşıyarak taleplerin daha etkin ve hızlı karşılanmasını sağladık. Elektronik güvenlik sisteminin kurulum, bakım - onarım ve hak ediş kontrol süreçlerinin sistemsel olarak, hatasız ve daha süratli yürütülmesini sağlamak maksadıyla Bankamız lokasyonlarında devreye alınan yazılımda, kullanıcılardan gelen geri bildirimler doğrultusunda iyileştirme ve geliştirmeler yaptık.
İSG Eğitimlerine Katılan Çalışan Sayısı
*Çevrimiçi sunulan İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerimiz 26 adet eğitimden oluşmaktadır.
GRI 3-3, 403-1, 403-2, 403-3, 403-4, 403-5, 403-6, 403-7
SKA 5, SKA 8, SKA 10
Her şeyin hızla değiştiği bu dönemde stratejik hedeflerimize ulaşmak, değişime ayak uydurmak ve rekabet avantajı sağlamak için sürekli gelişim felsefesini insan merkezli yaklaşım ile benimsiyoruz. İnsan kaynakları politikamız doğrultusunda; çalışanlarımızın ihtiyaç ve beklentilerini göz önünde bulundurarak motivasyonlarını artırıcı bir yol izliyoruz.
Bu bağlamda yürüttüğümüz kariyer yönetimi çalışmaları ile insan kaynağını etkin ve verimli yönetmeyi, çalışanlarımızın kişisel gelişim ihtiyacını karşılamayı, Bankamızın kurumsal gelişimini desteklemeyi hedefliyoruz.
VakıfBank’ta çalışanlarımızın yenilikçi yaklaşım ve sürekli öğrenme ile hem kurumsal hem bireysel gelişimini sağlamak, dayanışma ve iş birliğini artırmak ve kurumsal stratejilere doğru odaklanmasını desteklemek amacıyla Performans Yönetimi Sistemi ile kurumsal stratejik hedeflerin bireysel hedeflere dönüştürülmesini sağlıyoruz.
Hedeflerimize ulaşmak ve sektörün öncüsü olmak için çalışanlarımızın yetkinliklerini geliştirme çalışmalarına devam ediyoruz. Performans değerlendirme sistemimizde çalışanlarımızı kariyer planlaması için yılda bir kez davranış temelli yetkinlik değerlendirmesi yaparak bireysel eğitim ve gelişim ihtiyaçlarının analiz edilmesini sağlıyoruz. Bu sistemi uygularken yöneticilerimizin sağlıklı değerlendirme yapabilmesi, objektif bir yaklaşımla süreci ilerletmesi için her yıl yaptığımız yeniliklerle sürekli değişim ve gelişimi destekliyoruz.
2022 yılında performans sistemimize tüm banka çalışanlarımızı dâhil ettik ve çalışanlarımızın performanslarıyla fark yarattığı başarılı bir dönemi tamamladık. Objektif ve şeffaf bir şekilde ölçtüğümüz bireysel performansın değerlendirmelerini yaparak çalışanlarımıza performans başarı ödüllerini takdim ettik.
Kariyer ve Ücret Yönetimi Sistemi Yönetmeliği ile İhtisas Elemanları Yönetmeliğinin unvanda yükselmeyi düzenleyen maddeleri sonucu yapılan değerlendirme neticesinde 2.073 çalışanımız bir üst unvana terfi etti. Böylece kendi yöneticisini yetiştiren banka olma vizyonumuz ile yürüttüğümüz kariyer planlamamızda çalışanlarımızın %54’ü kadın %46’sı erkek olmak üzere toplam %12’sini bir üst unvana yükselttik.
Bu kapsamda Bankamızın geleceğinde önemli rol sahibi olacak yönetici potansiyeli olan çalışanlarımızın belirlenmesi, kariyer gelişimlerinde adil rekabet ortamının sağlanması, yeteneklerinin ve becerilerinin eğitim ve gelişim programları ile desteklenerek etkin ve verimli kullanılması amacıyla Bankamız ihtiyaçları doğrultusunda çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu yıl yaptığımız çalışmalar sonucunda kariyer planlama sistemimizde, kişisel yetkinliklerin ve performansın daha fazla öne çıkacağı bir yükselme modeline geçiyoruz.
Performans sistemimizi geliştirirken, teknolojinin sunduğu imkânları hedefleme metodolojimizde kullanmak üzere ileri düzey analitik yaklaşım ile verilerimizin gelişmiş algoritmalarla işlenmesi ve yapay zekâ teknolojisiyle etkin bir şekilde kullanılmasının sağlanması için çalışmalara devam ediyoruz. Dijitalleşme yolculuğumuz kapsamında 2022 yılında performans yönetim sisteminin tamamını içerecek şekilde sistemimizin teknik altyapısının güçlendirilmesi ve kullanıcılarımıza basit, anlaşılır ve aynı zamanda interaktif kullanımı sağlayacak raporlama ekranlarının sunulması için çalışmalarımızı tamamladık. Bu kapsamda tüm çalışanlarımızın göstermiş olduğu performansın ölçülmesi ve izlenmesi amacıyla Bölge Müdürlüğü ve Şube Performans Modülü, Çalışan Bazlı Birim Performans Modülü ve Yetkinlik Değerlendirme Modülü olmak üzere 3 ana modül üzerinde Kurumsal Performans Yönetim Sistemi’ni uygulamaya aldık.
İş sürekliliğini, bugünden gelecekteki yöneticilik gereklerinin belirlenmesini ve Bankamız bünyesinde bu gerekleri sağlayan çalışanlarımızın takibinin kolaylaştırılması amacıyla organizasyonel yedekleme yazılımı çalışmasını 2023 yılında tamamlayarak uygulamaya almayı hedefliyoruz.
İnsan Kaynakları Yedek Yönetimi Projesi ile Bankamız genelinde iş sürekliliğini sağlamayı, olağan ve olağan dışı durumlarda herhangi bir aksama yaşamamak için süreçlerin kişilere bağımlılığını azaltmayı amaçlıyoruz. Kariyer ve Ücret Yönetimi Sistemimizde tanımlanan Yedek Yönetimi uygulamasının Bankamız İnsan Kaynakları modülü üzerinden izlenmesine yönelik kurgunun oluşturulmasını 2023 yılında sağlayacağız.
Bu projemiz sayesinde;
Ayrıca, örgütsel amaçlarımız doğrultusunda iş yüküne göre optimum sayıda istihdamın sağlanması amacıyla Bankamız geneli Norm Kadro çalışmalarını etkin bir şekilde yürütüyoruz. Bununla birlikte, kısa, orta ve uzun vadede ihtiyaç duyulacak iş gücünün Bankamız içindeki yüksek performans ve potansiyelli çalışanlarla karşılanması için de yetenek havuzları oluşturarak bu çalışanlarımızı yakından takip ediyoruz.
2022 yılı içerisinde Genel Müdürlük organizasyon yapılanmasında gerçekleşen değişiklikler:
√ Bağımsız Denetim Kuruluşu tarafından sınırlı güvenceye tabi tutulmuştur.
GRI 3-3, 404-3
Bankamızın izlediği insan kaynakları politikaları çerçevesinde verdiğimiz eğitimlerle çalışanlarımızın mesleki, teknik ve kişisel gelişimlerine destek vererek sürdürülebilir iş verimliliğine katkı sağlıyoruz. Çalışanlarımızdan beklenen yetkinlikler kapsamında yapılan eğitim ihtiyaç analizi sonucu belirlenen konularda sınıf içi eğitimler, canlı sanal sınıf eğitimleri, e-öğrenme ve video tabanlı eğitimler gerçekleştiriyoruz.
Çalışanlarımıza beş ana başlık altında eğitim programları sunuyoruz:
Eğitim süreçlerimizde, yeni nesil dijital öğrenme deneyimlerini de kapsayan karma öğrenme modeli kullanıyoruz. Eğitim programlarının tasarlanması konusunda üniversite ve eğitim firmalarıyla iş birlikleri yapıyoruz. Çalışanlarımızın gelişimini izlemek ve değerlendirmek amacıyla eğitimlerin sonunda dijital ortamda değerlendirme sınavı yapıyor ve eğitim sonuçlarını ölçümlüyoruz.
Ayrıca, Bankamızca standart eğitim modelinin dışına çıkılarak personele, ihtiyaç duyduğu eğitimi/desteği ihtiyaç duyduğu anda, kişiye özel ve kullandığı Temel Bankacılık Uygulama Ekranı üzerinde işlem anında verilmesine yönelik yapay zeka temelli V-Coach projesini devreye aldık. Söz konusu proje ile çalışanların potansiyellerini ortaya çıkarması, performanslarını yükseltmesi, dolayısıyla kalıcı öğrenmenin sağlanması amacıyla yapay zekâ tabanlı bir model tasarladık.
Bankamız söz konusu projeyle;
2022 yılında çalışan başına düşen eğitim süremiz yüzde 40 artış gösterdi
Çalışanlarımızın 12 saati sınıf içi eğitimler, 34,5 saati dijital eğitimler olmak üzere ortalama 46,5 saat eğitime katılımını sağlayarak çalışan başına düşen eğitim süremizi yüzde 40 artırdık.
Genel Müdürlük çalışanlarımızın alanlarındaki gelişmeleri takip etmeleri ve devamlı gelişimlerini sağlamak için Türkiye Bankalar Birliği (T.B.B.) ve Bankalararası Kart Merkezi (B.K.M.) başta olmak üzere dış kurum ve kuruluşların düzenlediği eğitim, konferans ve seminerlere 1.000’e yakın çalışanımızın katılımını sağladık.
Dijital Kütüphanemizi Açtık
Bankamızın sunduğu eğitim ve gelişim olanaklarına ek olarak öğrenme kültürümüzü desteklemek amacıyla çalışanlarımızın 7/24 ulaşabileceği, içerisinde kitap özetleri, makaleler ve sesli kitapların (podcast) yer aldığı Dijital Kütüphane projemizi hayata geçirdik.
2023 yılında kişiselleştirilmiş gelişim yolculukları ve eğitimde pekiştirme uygulamaları ile çalışanlarımızın öğrenme ve gelişimlerini desteklemeye odaklanacağız. Ayrıca e-öğrenme, video eğitimler, canlı sanal sınıf gibi dijital öğrenme kanallarını çeşitlendirerek karma öğrenme modeliyle çalışanlarımıza katkı sağlamaya devam edeceğiz.
2022 YILINDA EĞİTİMDE ÖNE ÇIKAN UYGULAMALARIMIZ
Sürdürülebilirlik
Sürdürülebilirlik stratejik hedefimiz kapsamında farklı hedef kitlelere çeşitli konularda eğitimler düzenledik.
Veri ve Analitik Okulumuz
Veri ve Analitik Okulu ile çalışanlarımızın veri analitiği yetkinliklerini geliştirecek çalışmalar yapıyoruz. Bu kapsamında çalışanlarımızın hazır olma düzeylerini göz önünde bulundurarak farklı seviyelerde eğitimler düzenledik.
okuryazarlık seviyelerini artırmak amacıyla tüm çalışanlarımıza yönelik Veri Farkındalığı Dijital Gelişim Programı tasarladık ve tüm çalışanlarımıza sunduk.
Sertifika ve Gelişim Programlarımız
Diğer İyi Uygulamalarımız
√ Bağımsız Denetim Kuruluşu tarafından sınırlı güvenceye tabi tutulmuştur.
GRI 3-3, 403-5, 404-2
İşe alım süreçlerinde; faaliyetlerimizi optimum sayıda çalışanımız ile en etkin şekilde yürütmeyi, Bankamıza dinamizm kazandıracak genç ve yetkin adayları istihdam etmeyi amaçlıyoruz. Bu doğrultuda, Bankamızın artan iş yükünü karşılamak ve bilgi işlem birimlerinde oluşan çalışan ihtiyacını gidermek üzere; 2022 yılında 659 yeni çalışan istihdamı gerçekleştirdik. Yıl içerisinde yapılan işe alımlar ile çalışan sayımız yıl sonu itibarıyla 16.961’e ulaştı.
Bankamıza yeni atanan çalışanlarımızın göreve başlama sürecindeki işe uyum ve adaptasyon sürecinin daha etkin yürütülmesine önem veriyoruz. Bu konuda İşe Uyum Temsilcilerimiz vasıtasıyla yeni çalışanlarımızın işe uyum ve adaptasyonlarının kolaylaştırılmasını, çalışan kurum aidiyetinin artırılmasını ve Banka kurum kültürünün, misyon ve hedeflerinin yeni başlayan personele daha iyi aktarılmasını sağlıyoruz.
Bununla beraber 2022 yılında genç yeteneklerin Bankamıza kazandırılması ve kariyer fırsatlarımız ile staj olanaklarımız hakkında bilgi vermek amacıyla yurtiçi kariyer etkinliklerine katılım sağladık. Bankamızın bilinirliğini artırmak, yetenekleri keşfedebilmek, staj süreçlerimiz hakkında bilgilendirme yapmak, kariyer fırsatlarımızı tanıtarak yeni mezunları Bankamıza kazandırmak amacıyla, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Gaziantep Üniversitesi, Çukurova Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi ve Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi gibi Türkiye’nin kıymetli üniversitelerinin öncülüğü ve katılımıyla düzenlenmiş olan fuarlara katıldık.
Bu etkinliklere ek olarak, T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı himayesinde yıl boyu “Devlet Teşvikleri Tanıtım Günleri” etkinliği kapsamında gerçekleşen ve Gaziantep, Konya, Antalya, Adana, Kayseri, Samsun, Erzurum, Diyarbakır, Van ve İstanbul illerini kapsayan etkinliklerde yer aldık. Söz konusu etkinliklerde öğrencilerin, mülakat süreci konusunda deneyim kazanmaları ve heyecanlarını yenmeleri için onlara destek vermeyi amaçlayarak mülakat simülasyonu etkinliği düzenledik. Söz konusu etkinliğe katılan öğrencilere yapılandırılmış sorularla mülakat deneyimini yaşatarak akabinde kendilerini nasıl daha etkin ifade edebilecekleri ve yetkinliklerini mülakatçıya aktarabilecekleri konusunda geri bildirim sağladık.
Ayrıca üniversite öğrencilerinin iş deneyimi kazanmaları ve bankacılık mesleği konusunda fikir edinmelerini sağlamak amacıyla Birim/Şubelerimizde staj imkânı tanıdık. T.C. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi Başkanlığı koordinasyonunda yürütülen “Ulusal Staj Programı” kapsamında stajyer öğrencilerimizi “Kariyer Kapısı” platformuna başvuran adaylar arasından aldık. Bu doğrultuda “Ulusal Staj Programı” projesi kapsamında yürüttüğümüz çalışmalarla, Kariyer Kapısı üzerinde oluşturduğumuz staj takvimleri için Bankamız Birim/Şubelerinde staj yapmak üzere “865” öğrencinin başvurusunu onayladık.
Bu yıl ilk kez düzenlemiş olduğumuz “Bootcamp Etkinliği” sonunda Bankamızın belirleyeceği adaylar arasından yazılım kariyerlerine VakıfBank çatısı altında başlama imkânı sunduk. Böylece yazılım alanında çalışmak ve kariyer yapmak isteyen gençlere önemli bir fırsat tanıdık.
GRI 3-3